Kære læsere.
Velkommen til 2024, hvor ledelse ikke længere handler om at jonglere med papirer og holde styr på kaffepauser. I noget der ligner det seneste årti, er ledelse blevet en spændende rejse gennem kunstig intelligens, trivsel og topperformance. Det er især de tre ting, der skal sættes fokus på, når det kommer til ledelse i år 2024.
AI skaber mere rum til ledelse og udvikling i 2024
Så lad os starte med elefanten i rummet eller nok nærmere robotten på kontoret. Kunstig intelligens (AI) har – bare i 2023 – forvandlet ledelse og tilføjet en helt ny dimension til måden, vi leder på. For mig har det handlet om, at AI har bidraget som en støtte til det daglige arbejde, men endnu vigtigere har AI afløst en masse rutineopgaver – altså dødkedelige opgaver, der hverken bidrog til arbejdsmotivation, performance eller glæde hos medarbejderne.
Så hvad skal 2024 bringe, når det kommer til AI? Forestil dig at have en AI-assistent, der ikke kun analyserer data hurtigere end du kan sige “strategi”, men også leverer værdifulde indsigter om teamets præstationer og muligheder for forretningsudvikling. Det er netop det, at arbejdet med AI i 2024, kommer til at byde på, hvis du spørger mig. Formår du at bruge AI klogt, de næste 12 måneder, så er jeg ikke i tvivl om, at du vil have en kæmpe konkurrencemæssig fordel, at du kan arbejde smartere og at du kan skabe mere tid til værdifulde ledelsesområder, som nærværende ledelse og ledelse på gulvet. Men husk, at det i 2024, ikke må være AI der leder med mennesker, men mennesker, der leder med AI.
Performance er mere end bare tal
Topperformance handler ikke kun om tal i et regneark. I 2024 handler det om at forstå den menneskelige side af produktivitet og skabe et miljø, hvor folk trives og derfor yder deres bedste. Som nævnt kan AI hjælpe med at analysere præstationer, men det er lederens opgave at skabe et miljø, hvor folk har lyst til at stræbe efter det højeste niveau.
Så slip den gamle kvantitative tilgang om mål og sanktioner. Forsøg i stedet fokusere på kvaliteten af arbejdet og anerkendelse af indsatsen. En glad medarbejder er mere tilbøjelig til at levere konstant fremragende resultater.
Og med det sagt, så er der for mig ingen tvivl om, at
Trivsel er hjertet af produktivitet
Mens AI er fantastisk til at knække koder og analysere data, vil jeg påstå, at menneskelig trivsel er hjertet af en produktiv, effektiv og i det hele taget vellykket arbejdsplads. Når jeg ser mig omkring, synes jeg i høj grad at man endelig har indset, at glade medarbejdere er produktive medarbejdere. Derfor er det afgørende at have fokus på trivsel, når det kommer til ledelse i 2024.
Så glem alt om de gamle dage, hvor pauser var skemalagte og nærmest tabuiseret. Opfodr til trivselspauser, hvor medarbejderne kan genoplade og tackle udfordringer med friske øjne. Og hey, hvem siger, at møder ikke kan være sjove? Gør op med den traditionelle mødekultur med rundbordssnakke, whiteboards og rigide agendaer.
Men før du kan at skabe produktive medarbejdere gennem trivsel, tror jeg på, det er vigtigt, at implementere en holistisk tilgang, der adresserer både fysiske og psykiske aspekter af arbejdsmiljøet. En sund arbejdskultur bør være præget af åbenhed, respekt og samarbejde, og der bør lægges vægt på work-life balance samt anerkendelse af medarbejdernes præstationer.
Som leder spiller man en afgørende rolle i at fremme trivsel. Ledere bør være lydhøre og støttende, fastsætte klare forventninger og mål, og fremme en kultur af åben kommunikation og feedback. Og selvom det kan lyde banalt, så undervurder ikke de fysiske arbejdsrammer, såsom et godt ergonomisk arbejdsmiljø med god belysning og godt indeklima. Jeg oplever i hvert fald, at det i høj grad kan bidrage til den generelle medarbejdertrivsel.
Investering i medarbejdernes faglige udvikling gennem træningsmuligheder og karriereudviklingsprogrammer er også afgørende. Og så er der den helt nye, men nemme tilgang ift. at skabe et fleksibilitet og balanceret arbejds- og privatliv – nemlig muligheden for fjernarbejde og fleksible arbejdstider.
Hvis du vil skabe en stærk kultur, så prioriter det sociale budget. Det “sociale budget” skal ikke kun inkludere kroner/øre, det skal også inkludere tid – tid til den enkelte, hvad enten det kommer til prioritering af sociale arrangementer eller inddragelse af medarbejderne i beslutningsprocesser.
Der findes hverken en “one size fits all”, eller én tilgang, der kan forblive sådan for evigt. Derfor er det afgørende at evaluere og tilpasse trivselsrammerne løbende. Gennem regelmæssige evalueringer, medarbejderfeedback og observerede resultater, tror jeg på, man kan skabe en dynamisk tilgang, der forbliver opmærksom på medarbejdernes behov.
Og til sidst: Ledelse kan klares med smil
I 2024 må ledelse ikke længere være en grå og kedelig pligt. Det skal være en fed rejse gennem AI’s verden, kombineret med kærlighed til trivsel og præstationer. Et smil er ofte den bedste markedsføring – det gælder også, når det kommer til ledelse – Så lad os omfavne 2024 med et smil og gennem trivselsmæssig ledelse skabe high performance teams – selvfølgelig med en god dosis teknologi, men med mindst lige så meget menneskelig omsorg.