Linkbuilding er en kunst. Det er næsten altid den mest udfordrende del af SEO, men også den mest afgørende for succes. Linkbuilding kræver kreativitet og ofte et godt budget. Ikke to linkbuildingkampagner er den samme, (bør de ikke være) og den måde, du vælger at bygge links på, afhænger lige så meget af din hjemmeside, da disse links, vil skabe din hjemmesides personlighed. Nedenfor er tre grundlæggende typer af linkerhvervelsen.

Linkbuilding

Earned Links

Links, der er givet naturligt af sider, der ønsker at linke til dit indhold. Disse links kræver en meget stor indsats og er ofte svære at få. Denne metode stiller krav til dig som SEO konsulent, dels til din viden, men også til din formåen til, at skabe værdifuldt materiale – Altså godt og brugbart indhold, og sidst men ikke mindst din evne til at skabe opmærksomhed omkring det – kan du det, har du gode chancer for at tage et godt skridt frem i din linkbuilding.

Acquired Links

Hundredetusinde af hjemmesider tilbyder enhver besøgende mulighed for, at oprette links gennem debat/fora, noget, du kan bruge i din linkbuilding strategi. Dette kan gøres via forum signaturer, blog kommentarer eller brugerprofiler. Disse links tilbyder den laveste værdi, men kan samlet, stadig have en virkning for nogle. Generelt fortsætter søgemaskinerne med, at devaluere de fleste af disse typer af links, og har været kendt for at straffe websteder, der forfølger disse links aggressivt. Den dag i dag bliver disse typer af links ofte betragtet som spam og bør omgås med forsigtighed.

Outreach Linkbuilding

Typisk vil denne metode gå ind under acquired links, men jeg tillader mig at tildele den sin egen plads, da jeg synes den ligger lidt imellem de to ovenstående. SEO-folk skaber disse links ved at e-maile, ringe eller på anden måde tage kontakt til relevante sider, for at få links, som en del af linkbuilding arbejdet. Som lidt lokkemad, kan du eventuelt skrive noget godt indhold til dem, informerer dem om, at de har “broken links” på deres side, eller skabe nyt og bedre indhold, end det de linker til i forvejen. Du kan også tilbyde dem en helt reelt linkbytte. Husk, at godt indhold skaber værdi ved, at forklare linkets formål.

Lidt mere teknisk

Når søgemaskinerne crawler nettet, fungerer links som gader/navigation mellem siderne. Ved hjælp af avancerede link analyser, kan søgemaskinernes robotter regne ud, hvordan og på hvilken måde, sider er relateret til hinanden.

Siden slutningen af 1990’erne har søgemaskinerne brugt links som stemmer – disse repræsenterer demokrati af internettets mening om, hvilke sider der er vigtige og populære. Søgemaskinerne selv har gjort brugen af linkdata til en kunst, hvor komplekse algoritmer skaber Nuancer og dermed evaluerer websteder og sider, baseret på disse oplysninger.

Linkbuilding er ikke alt i SEO, men mange fagfolk tilskriver det stor værdi og er enige om, at linkbuilding ikke kan udeblive, når der snakkes SEO. Via links, kan søgemaskinens motorer ikke kun analysere populariteten af en hjemmeside, men også værdier som tillid, spam, og autoritet. Troværdige websteder har tendens til at linke til andre betroede websteder, mens “spammy” websteder modtager meget få links, fra pålidelige kilder.

En jævnt stigende linkprofil er for enhver hjemmeside afgørende for at få trækkraft og autoritet nok til, at stige i SERPs. Som før nævnt, er linkbuilding en af de vigtigste discipliner at mestre, når det kommer til SEO.

Herunder ses et billede af en naturligt voksende linkprofil. Det blå linje viser antallet af sider/URLs der linkes fra, mens den orange linje viser antallet af linkende domæner. Bemærk at de ikke har samme målestok. Grafen er trukket fra linkværktøjet ahref.

Skærmbillede 2015-04-14 kl. 13.36.55

Typer af links

Det er ikke nok bare at få links fra forskellige artikler. Den perfekte linksprofil indholder typisk en overvægt heraf, men også lidt af alt muligt andet. F.eks. bør en god linkprofil indeholde links fra:

  • Fora: Rigtig mange store site, har et forum etableret på sitet. Her er pointen naturligvis at kommentere, diskutere og interagere. Ofte er der mulighed for at indsætte links i disse kommentarer. Link-autoritet falmer dog en smule iom., der er tale om et kommentarlink. Ofte er disse links også tagget med NOFOLLOW. (læs mere om NOFOLLOW, længere fremme i artiklen)
  • Social bookmarking-sites: Her er tale om sider, der eksisterer af den simple årsag, at brugere kan bogmærke de sider fra nettet, de bruger mest, eller holder allermest af.
  • Katalog-sider: Linkkataloger er, som navnet antyder, sider der indeholder links. Altså en slags online katalog, der kun indeholder links.
  • Billedelinks: Billedelinks er vigtige, men kan være lidt svære at indarbejde i sin linkprofil. Billedelinks kunne f.eks. komme fra infografik-sider – sider, hvor du kan submitte din infografik og dermed få et link.
  • Links understøttet af emnespecifikt indhold: Denne type links bør, og er ofte, den overvejende del af en linkprofil. Der er tale om links, som indgår i artikler og lignende.
  • Samt alle mulige skrammellinks – yeps, også dem: Det er nemlig sådan, at enhver naturlig linkprofil altid vil have links fra sider uden autoritet, sider, der selv har en forfærdelig linkprofil, samt sider af udenlandsk karakter – det skal naturligvis bare ikke være det primære – langt fra!

Udgående links

Som det er med indgående links, altså links, der peger ind til dit website, er det med udgående links. Før, et website kan få indgående links kræver det, at et andet website linker ud. Du må ikke være nærig med at linke ud. Faktisk kan det give en hel del fordele, hvis du linker ud.

For det første er der et brugermæssigt aspekt i det: Når du linker til ud, f.eks. i forbindelse med en artikel, vil du øge din egen troværdighed, da brugerne vil betragte dig, som værende den oprindelige kilde til inholdet, og dermed vende tilbage til dit website, næste gang de har brug for viden om et givent emne.

For det andet giver det links retur: Når du linker til at website, vil dette website, via linkanalyseværktøjer, kunne se, at der kommer et link fra dig. Det vil gøre, at de er tilbøjelige til at linke retur.

For det tredje vil du få nye samarbejdspartnere: Det er sket et utal af gange og selv har jeg også erfaret det mere end en håndfuld, altså at få nye, stærke samarbejdspartnere derude. Der bliver lagt mærke til dig, hvis du linker ud.

For det fjerde vil du kunne forbedre din User Engagement Data: Der er ingen tvivl om, at User Engagement betyder en hel del, når det kommer til rankings. På denne post kan du opnå bedre data ved at linke ud, herunder flere sessioner, flere nye- og gentagne brugere, lavere afvisningsprocent, flere sider pr. session og højere “time on site”.

Det er klart, at du ikke bare skal linke ud for at linke ud. Du bør kun gøre det, hvis det giver mening, og det gør det faktisk ret ofte. Link til uddybende områder for emner, som du ikke selv kommer i dybden med, i din artikel. Link til kilden bag en historie, eller billede, hvis du har fået retten til at bruge det, naturligvis. Link til værktøjer, som du måtte komme omkring i dit indhold.

Generelt bør du kun linke til sider, du selv kan stå inde for. Har du brug for at linke til sider, du ikke kan stå inde for, bør du tagge linket med rel-atributten, NOFOLLOW. Jeg anbefaler dog, at du undgår at linke i et sådan tilfælde, da vi ikke altid kan være 100% sikre på, at disse links ikke bliver tillagt værdi

Mere om NOFOLLOW..

Som sagt er NOFOLLOW en property, der via rel-atributten kan angives på et HTML-element. Meningen med NOFOLLOW er, at søgemaskinerne ikke skal tillægge værdi til linket, og at du med NOFOLLOW fortæller, at du ikke kan stå inde for det website, du linker til.

Som også nævnt, kan vi bare ikke være 100% sikre på, at søgemaskinerne altid overholder disse retningslinjer. Derfor anbefaler jeg sjældent at bruge NOFOLLOW på links. De eneste steder, hvor jeg dog synes, at det giver fin mening, er på links i kommentarfelter, samt på knapper til social deling.

<a rel=”nofollow” href=”http://luciano-bellacci.dk”>Klik her</a>

Linkets elementer

Før man søsætter linkbuildingen, er det vigtigt, at forstå de elementer der spiller ind i et givent link, samt hvordan søgemaskinerne opfanger den egentlige værdi af linket. Søgemaskiner bruger links på mange forskellige måder. Selvom jeg ikke kender alle de link-attributter målt af søgemaskinerne, via analyser, kan jeg med flere års erfaring og hands-on test, drage nogle antagelser. Herunder er en liste over faktorer, der er værd at overveje. Disse signaler, og mange flere, betragtes af SEO-specialister, når der måles linkværdi og når man kigger på et websteds linkprofil.

Global Popularitet

Jo mere populært og vigtigt et websted er, jo flere indgående links har dette… som regel. Et site som Wikipedia.org har i skrivende stund mere end 26 Mio indgående links fra mere end 157.000 domæner. Hvis du skal optjene tillid og autoritet, får du brug for hjælp fra andre linkpartnere ift. linkbuilding, og her gælder det samme: Jo mere populære de er, desto bedre er linket.

Billedet herunder viser wikipedia.org’s Rank, sociale indflydelse, samt indgående links.

Skærmbillede 2015-04-14 kl. 13.52.03

Lokal- og emnespecifik Popularitet

Begreberne “lokal” og “emnespecifik” popularitet betyder, at links fra steder inden for samme emne eller specifikke samfund betyder mere, end links fra et generelt- eller et off-topic site. For eksempel, hvis dit websted sælger briller, vil links fra andre brillesites betyde meget mere end links fra et off-topic site, eller et site der sælger rulleskøjter… som udgangspunkt i hvert fald – for det er naturligvis klart at jeg hellere ville have et link fra et stort officielt site, som f.eks et kommunesite, end et link fra en lille lokal brilleshop, som lige har fået sig en hjemmeside. – Det jeg vil sige med det er, at det er vigtigt at have alle parametre med i sine overvejelser, når du planlægger din linkbuilding strategi.

Ankertekster

Et af de stærkeste signaler, som søgemaskinerne bruger, når de bestemmer rankings, er ankertekster. Hvis dusinvis af links peger på en side med de rigtige søgeord, vil der være en meget god sandsynlighed for, at ranke godt på dette søgeord, som udgør ankerteksten, eller er en del af den. Dog skal man sørge for ikke at overdrive denne handling. Lad os tage eksemplet med brillersitet igen. De vil naturligvis gerne ranke godt på briller, og derfor er det godt for dem, at have en del indgående links, hvor der bruges ankertekster, hvor ordet “briller” indgår. Derudover, har sitet brug for en mere alsidig linkprofil, altså en linkprofil der er mere bred. Dette kan gøres ved, at få indgående links uden ankertekst, hvilket vil sige, at der linkes til siden med “klik her” eller www.domæne.dk eksempel vis.

Her er et billede af min egen “anker sky” fra min webshop powerbanken.dk. Her kan vi se, at jeg har prioriteret links uden ankertekster i mit linkbuilding arbejde. – Dem samlede anker sky, sammen med alle mulige andre faktorer gør, at vi nu ligger nr 1 på de søgninger, vi gerne ville. Herunder power bank i både ental og flertal, samt med og uden mellemrum.

Skærmbillede 2015-04-14 kl. 14.02.53

TrustRank

Det er ingen overraskelse, at internettet indeholder massive mængder af spam. Nogle skønner at det er op imod 60% af internettets sider, der er spam. For at frasortere irrelevant indhold, bruger søgemaskinerne systemer til måling af tillid, hvoraf meget er baseret på linkgrafen. Optjening af links fra højt betroede domæner, kan resultere i et betydeligt løft til den givne sides trust. Universiteter, offentlige hjemmesider og non-profit organisationer repræsenterer eksempler på domæner med høj tillid/trust, men er samtidig også sider, der er meget svære at få links fra, når det kommer til linkbuilding.

Link nabolag

Spamlinks går ofte begge veje. En hjemmeside, der linker til spam er sandsynligvis selv spam. Ofte har spamsites mange indgående links fra andre spamsites. Ved at se på helheden af disse links, kan søgemaskinerne vurdere, om der er tale om, at din side “bor” i et nabolag af spamlinks, og dermed er spam. Når det så er sagt, er billedet af en “naturlig” linkprofil ikke rent. Der indgår også spamlinks i denne, men disse er naturligvis overgået med flere længder, af gode og rene links. Tænk over, hvor du får links fra, men også hvem du linker til, når du arbejder med linkbuilding.

Tjek udløbsdatoen – FreshRank

Linksignaler har tendens til, at dale i karakter over tid. Websteder der engang var populære, kan miste autoritet og linkpower, og i sidste ende ikke tjene dig særlig godt. Således er det vigtigt ikke at stoppe med, at skaffe links til din hjemmeside – du skal fortsætte med at optjene yderligere links over tid. Almindeligvis benævnes dette som “FreshRank”. Søgemaskiner bruger friskhed som signal til, at bedømme den aktuelle popularitet og relevans.

TLD og CCTLD

TLD  (Top Level Domain) og CCTLD (Country Code Top Level Domain) er en form for landekode, der giver et signal om hvilket sprog der fremgår af dit domæne, eller om det er et mere bredt dækkende domæne som f.eks .com eller .org. Når det så er sagt er der mange danske sites der bruger .com, .eu eller .nu. Ikke desto mindre, når du arbejder med linkbuilding, bør du altid have flest indgående links fra websites med samme sproglige indhold, som dit eget.

Her er et billede af TLD-profilen på powerbanken, som jo er et DK domæne og derfor har en klar overvægt at DK som CCTLD.

Skærmbillede 2015-04-14 kl. 14.13.08

Social Sharing

De sidste par år er det sket en eksplosion i mængden af indhold, der deles gennem sociale tjenester, som Facebook, Twitter og Google+. Selvom søgemaskinerne behandler socialt delte links anderledes end andre typer af links, er der ingen tvivl om, at de bemærker dem. Der er megen debat blandt fagfolk om, præcis hvordan søgemaskinerne behandler sociale links i deres algoritme, men der er ingen tvivl om, at betydningen af sociale kanaler, er stigende, og bliver mere og mere vigtig i SEO.

Skærmbillede 2015-04-14 kl. 14.21.05

 

Linkbuilding
4.92 (98.46%) 52 votes