Facebook annoncering

Facebook Ads skaber synlighed & flere salg

Sociale medier er ikke til at komme udenom, når du har en forretning, der begår sig online. Der er isæt ét medie, som overgår dem alle, nemlig Facebook. Facebook har, som Google Ads, deres eget business interface, hvorfra man kan styre sine kampagner og annoncer. Facebook business manager er dog ikke bare lige noget, man går igang med og lærer på en uge – der er rigtig mange muligheder og der kommer kun flere og flere til.

Lad mig hjælpe dig med facebook ads

Brug for hjælp
til FACEBOOK ADS?

Generelt kan du på Facebook anvende flere forskellige annonceformater. Disse kan anvendes til annoncering på Facebook, men også på Instagram, som Facebook også ejer. Derudover er der mulighed for at vise sine annoncer i messenger appen og til Facebook Audience network. En annonce på Facebook er bygget op af 2 områder: Formatet, som dækker over, annoncens udseende og placering, som dækker over, hvor annoncen vises.

Når det kommer til de enkelte formater, har hvert af disse en række krav, der skal overholdes. f.eks. i forhold til fil størrelse og antal anslag. På billeder er der ligeledes en række krav til teksten. Et af disse er, at den maks. må fylde 20% af billedet. Når du er i mål med de tekniske krav er der en række målretningsindstillinger, som skal defineres. Uanset hvilke er disse afhængige af brugernes tilkendegivelser. Det vil altså sige, at dine annoncer ikke er bedre end brugernes profiloplysninger og tilkendegivelse af interesser mv. Det kunne f.eks. være hvorvidt brugeren har udfyldt sin profil tilstrækkeligt, når det kommer til demografiske oplysninger, interesser, uddannelse, job osv.

Du kan også på Facebook målrette brugere, der har udvist interesse i din virksomhed. Dette kaldes retargeting og er tilsvarende remarketing på Google Ads. Facebook retargeting foregår sådan, at der oprettes såkaldte retargetinglister, som benyttes i den gældende målretning. Denne liste kunne f.eks. bestå af personer, der har besøgt dit website eller interageret med specifikke dele af websitet. Det kunne også være brugere, der har udført specifikke handlinger på din hjemmeside, som f.eks. købt specifikke produkter eller lagt noget i kurven uden at købe.

Annonceformater

Facebook tilbyder som sagt et utal af formater til annoncering. Hvert format har dine fordele og kan f.eks. anvendes til hvert sit segment. ligemeget om du ønsker at gøre brug af video, billeder eller tekst (eller kombinere disse), vil det kunne lade sig gøre at finde et Facebook annonceformat, der passer ind. Disse annoncetyper kan eksponeres på f.eks. Instagram, Messenger eller Audience Network. Det vigtigste for dem alle er, at de har fokus på din målsætning og tager sig godt ud på alle enheder (mobil, tablet og computer). Herunder følger de forskellige annoncetyper:

Billedeannoncer

Billedannoncer er et af de mest anvendte formater til annoncering. Det er et meget rent design, der fremstår enkelt. I billedannoncer kan der tilføjes tekst, der supplerer billedet. Her kan du let formidle hvem du er som virksomhed og hvad du laver.

Filtype: jpg eller png.
Billedformat: 1.91:1 til 4:5
Anbefalet opløsning: Overfør et billede med den højest mulige opløsning.
Billeder, som består af mere end 20 % tekst, kan opleve reduceret levering.
Tekst: 125 tegn

Med link
Billedformat: 1,91:1 til 1:1
Anbefalet opløsning: mindst 1080 x 1080 pixels
Overskrift: 25 tegn
Linkbeskrivelse: 30 tegn

Læs mere om billedannoncer her

Videoannoncer

Videoannoncer appelerer til det mere visuelt drevet publikum. Her kan du fortælle din historie gennem lyd og bevægelse. Videoannoncer kan anvendes i flere forskellige længder og typer. Det kunne feks. være korte annoncer i nyheder til brugerne på farten eller længere annoncevideoer til brugerne, der har mere tid.

Diasshow
Med diasshow kan du opbygge en interessante videohistorie gennem billeder og tekst. Du kan bruge dine egne billeder eller gratis arkivbilleder, som ligger tilgængelig på Facebook.

Stories
Stories hitter ekstremt meget i øjeblikket. her kan du gøre eksisterende videoer til færdige annoncer i stories med Facebooks tilgængelige skabeloner i Annonceadministratoren.

Boost et opslag
Eller lad være med det faktisk.. Når du booster et opslag, gør du en video, der allerede findes på din virksomhedsside, til en annonce – det er et dårligt annonceformat, som du ikke skal anvende. men muligheden er der.

Læs mere om videoannoncer her

Stories

Alle kender til stories. De her historier, der ligger i toppen af din facebook startside. Stories, der ikke er annoncer er typisk hverdagsbilleder eller videoer fra dem, du er forbundet med på Facebook.

Når du ser stories vil du opleve, at de fungerer som en fuldskærmsoplevelse. Det vil atltså sige, at det kun er din annonce som brugerne ser, når de bladre gennem deres stories.

Stories fungerer dog ikke som selvstændige annonceplacering. Storie-annoncer er inkluderet, når du vælger automatiske placeringer og bruger en anden målsætning, der understøtter stories.

Læs mere om stories her

Stories-annoncer

Messenger-ads

Messenger annoncer

Messenger-annoncer vises i selve messenger-appen. Disse annoncer kan hjælpe annoncøren med at tage fat i relevante personer og starte en samtale derigennem.

Med messenger annoncer, har du mulighed for at starte samtaler med nuværende eller potentielle kunder og mulighed for, at tilføje interaktive eller automatiske funktioner.

Der er grundlæggende to annonceringsmuligheder i Messenger:

Annoncer i Messenger-indbakken, som vises i Messenger-indbakken mellem de almindelige samtaler.
Annoncer i Messenger Stories, som vises i Messenger-indbakken mellem Stories.

Læs mere om messenger-ads her

Karrusel annoncer

Karruselannoncer er en af mine personlige favoritter. Disse annoncer foregår, som navnet også antyder, som en karrusel af billeder.

Her kan der vises op til 10 billeder sammenhængende i én annonce. Under hvert billede er en titel og en lille tekst – her er der også mulighed for at indsætte et link til websitet.

Der er flere muligheder med karruselannoncer – f.eks. kan du fremhæve flere produkter eller fortælle en lille historie gennem billeder, der hænger sammen som vist på billedet.

Der er flere muligheder med karruselannoncer – f.eks. kan du fremhæve flere produkter eller fortælle en lille historie gennem billeder, der hænger sammen som vist på billedet.

Læs mere om karruselannoncer her

Karruselannoncer-facebook

Samlingsannoncer

Samlingsannoncer

Samlingsannoncer er en samling af dine produkter og gør, at det er let at købe disse via annoncen. Det hele indlæses ekstremt hurtigt, hvilket gør samling til et meget attraktivt annonceringsformat.

Brug denne annoncetype når:

  • du har et katalog med fire eller flere produkter.
  • du vil vise dine produkter i et gitter, så brugerne ser dem samlet
  • du har én primær video eller ét primært billede at fremhæve, efterfulgt af relaterede produkter.
  • du vil føre folk til dit website eller din app for at foretage et køb.
  • du vil organisere produkter fra dit katalog i relevante grupperinger som “Foreslået til dig” og “Mest sete”.

Læs mere om collection ads her

Diasshow annoncer

Du kender nok til diasshow i det daglige. Annoncer i dette format, fungerer lidt på samme måde og fremstår altså som videolignende annoncer udformet af bevægelse, lyd og tekst. Fordelen ved disse annoncer er at de lettere kan vises til brugere, der sidder på en halvdårlig internetforbindelse, hvor video derimod kan have problemer med dette.

Bør du gøre brug af Facebook annoncering?

Uanset hvilke annoncer, du målretter er det helt essentielt, at dub målgruppe er tilstede på de eller de medier, du vælger. Èn ting er helt sikkert: din målgrupper ER på Facebook! Mange opfatter Facebook som en platform for det unge segment, men faktum er, at stort set alle er på Facebook og at brugere tjekker ind flere gange om dagen.

Derfor er svaret til ovenstående spørgsmål et rungende JA! Du bør bruge Facebook i din markedsføring. De målretningsmetoder og det grundlag som Facebook stiller til rådighed gør, at du kan skræddersy dine kampagner perfekt.

Hvad er facebook annoncering?
Facebook annoncering er betalte annoncer, der vises på Facebook. Annoncerne kan også vises på Instagram og Messenger appen, som begge er ejet af Facebook. Annoncerne fremstår ofte som billeder, men kan også være videoer, diasshow mm.

Hvorfor bruge Facebook annoncering?
Èn ting er helt sikkert: din målgrupper ER på Facebook! Mange opfatter Facebook som en platform for det unge segment, men faktum er, at stort set alle er på Facebook og at brugere tjekker ind flere gange om dagen. Derfor skal du også være tilstede!

Hvad koster Facebook annoncer?
Prisen for en annonce på Facebook varierer meget. Det afhænger af, hvor dit fokus ligger. Vil du fokusere på at få visninger, konverteringer/salg eller klik til dit website. Der er masser af muligheder og dermed forskellige afregningsmodeller.

Er der krav til mine Facebook annoncer?
ja, der er en række krav uanset hvilket format, du vælger. F.eks. når det kommer til billedannoncer er der en række krav til teksten. Et af disse er, at den maks. må fylde 20% af billedet.

Kontakt mig

For en helt uforpligtende snak