Negative søgeord er vigtigere end nogensinde før

Brugen af negative søgeord, når du annoncerer med Google AdWords er vigtigere end nogensinde før. Konkurrencen stiger og stiger på de i forvejen konkurrenceprægede søgeord, og i takt med dette, stiger den gennemsnitlige CPC for generiske søgeord ligeledes markant.

Det betyder, at hvis du som annoncør har begrænsede midler, må du finde smutveje ind mellem de store, for at blive en del af de eftertragtede 4, der har plads i toppen af Google. Men med flere beslutninger, kommer der ofte flere fejl. Derfor er det nu endnu vigtigere end før, at du smider en vis mængde af opmærksomhed efter dine lister med negative søgeord.

Hvad er negative søgeord?

Negative søgeord dækker over en type. Nærmere bestemt en søgeordstype. Der er i alt 5 af disse:

  • bredt match
  • +modifikator +til +bredt +match
  • sætningsmatch
  • [eksakt match]
  • negativ

Den sidste (negativ) definerer, hvilke søgeord, du ikke vil vises for. Negativ match kan dog godt bruges sammen med de andre søgeordstyper, for at specificere, om det er en bestemt sætning du ikke vil vises for, om det blot er et ord, der ikke må indgå, eller om du gerne vil opnå en bredere vifte af synonymer, hvor du ikke ønsker eksponering.

Eksempler på søgning, hvor du ikke ønsker eksponering

Afhængig af, hvilken branche du er i, vil de negative søgeord variere – derfor er det altafgørende, at du laver en grundig søgeordsanalyse, på samme måde, som når du kortlægger de ”positive” søgeord – altså søgeord du gerne vil associeres med og som danner grundlag for søgninger, du gerne vil eksponeres for.

Læs også:  5 måder at få flere links på

Inden for vores branche vil søgeord dom dårligste, værste osv. Være søgeord, som ikke vil være at sættes i forbindelse med. Den fulde søgesætning kunne f.eks. være: ”danmarks dårligste AdWords bureau” – en sådan søgning giver i skrivende stund 4 topresultater:

Google søgning på danmarks dårligste adwords bureau

Ovenstående resultater bliver formegentlig vist fordi, at disse annoncerer for ”adwords” eller ”adwords bureau”. Desværre vil der også falde eksponeringer, når søgeordet kombineres med negative ord, hvis disse ikke er tilføjet til listen med negative søgeord.

Lad mig lige understrege, at ovenstående naturligvis ikke er retvisende som svar på søgningen 😉

Det nye AdWords label kan være med til at skabe endnu mere forvirring

For nogle dage siden skrev jeg et indlæg om, at brugerne, ifølge tests, kunne have svært ved at forstå og se forskel på det nye AdWords label. Du kan læse det her. Det bringer os til en del af kernen i, hvorfor det er så vigtigt med negative søgeord. I og med at mange brugere ikke ved, når der er tale om betalte annoncer vil de i sagens natur være mere tilbøjelige til at klikke på dem, men en anden vigtig pointe er, at de formegentlig betragter disse resultater som de bedste, fordi de ganske enkelt ligger øverst.

Det, kombineret med ovenstående søgning, der må betragtes som en informationssøgning gør, at scenariet bliver endnu værre. For nu er spørgsmålet så, om disse uvidende brugere også, uden videre overvejelse, betragter et eller flere af ovenstående som Danmarks dårligste AdWords bureau.

Klikprisen kan dræbe din forretning

Ovenstående eksempel giver dog kun kosmetiske skrammer. Det kan blive endnu værre. F.eks. hvis du er advokat, og ønsker at annoncere for advokat kombineret med skilsmisse, men derimod ikke ønsker at annoncere for advokat kombineret med bolig, da dette ikke er en del af dine produkter – det kan give gevaldige problemer, på den lange bane. Jeg har listet et udvalg af relevante søgeord, for de 2 områder, herunder, så du kan se, hvad jeg mener.

Læs også:  DNS Wildcard - velkommen til Duplicate Content-klubben

Søgevolumen på boligadvokat og skilsmisseadvokat

Som det tydeligt fremgår ovenfor, er der en markant forskel i klikpris for de 2 søgninger. Det kan altså blive meget dyrt for dig, som skilsmisseadvokat, hvis du ikke husker at ekskludere alt, der omhandler bolig.

Konklusion

Hvis vi lige skal samle op, kan vi altså konkludere, at du, med de rette indledende søgeordsundersøgelser, kan kortlægge masser af søgeord, som du, fordi du kender din egen forretning, ved skal tilføjes som negativer.

På den måde kommer du naturligt omkring den anden problemstilling, hvor klikprisen, kan være med til at skyde din forretning i sænk.

Der kan naturligvis altid fremprovokeres søgninger, med negativt ladede ord, hvis du virkelig gerne vil – det kan ikke lade sig gøre, at dække hele banen af negative kombinationer, og det bør du heller ikke bruge resurser på at gøre. Koncentrer dig om de vigtigste, og dem, der kan skade din forretning mest. Spørgsmålet er også, om brugerne så, hvis der ingen AdWords annoncer er, vil betragte de øverste organiske resultater, som værende svaret på den pågældende informationssøgning. Det kan der nok snakkes længe om, men personligt tror jeg ikke, det vil være tilfældet her, da de organiske resultater på anden og mere præcis måde vil afspejle, hvad landingssiden omhandler. Her er der med andre ord større chance for at få svar på den søgning, der foretages.

Har du brug for hjælp til at kortlægge disse søgeord, eller generelt med Google AdWords, skal du være mere end velkommen til at kontakte mig.

Negative søgeord er vigtigere end nogensinde før
5 (100%) 11 votes
Læs også:  SEO Tekster der giver gode placeringer

Læg en Kommentar