Lav Søgeordsanalysen rigtigt første gang

Det hele begynder med ord skrevet i en søgeboks. Søgeordsanalyse er en af de vigtigste, mest værdifulde, og den aktivitet der kan give det højeste afkast, i search marketing området. Ranking af de “rigtige” søgeord kan skabe eller bryde din hjemmeside. Gennem analysearbejde af markedet, kan du finde de søgeord med størst søgevolume, og dermed kan du finde ud af, hvilke udtryk og vendinger du skal målrette din SEO mod, men også lære mere om dine kunder som helhed. Det handler ikke bare om at få besøgende til dit websted , men om at få den rigtige form for besøgende. Nytten af søgeordsanalysen kan ikke overvurderes – med en søgeordsanalyse, kan du forudsige skift i efterspørgslen, reagere på skiftende markedsbetingelser, samt skabe de tjenester og det indhold, web- søgende allerede aktivt søger efter.

Keywords er det, som besøgende skriver i søgemaskinerne, og denne info er ofte tilgængelige for webmastere, der bruger forskellige værktøjer til, at finde disse oplysninger. Hvor meget er et keyword værd for din hjemmeside? Hvis du ejer en online skoforretning, hvor du sælger sko eller støvler, har du allerede der, en del af dit keyword. Jeg siger en del, fordi at sko eller støvler ofte ikke kan stå alene. Nu er tiden kommet til, at du skal lokalisere de konkrete longtail søgetermer, som dine potentielle kunder bruger. For at forstå værdien af et søgeord, er man nødt til at forstå sin egne hjemmeside, foretage nogle hypoteser og tests.

Spørg dig selv…

Er dit keyword relevante for dit websteds indhold ? Vil søgere finde, hvad de søger på, på dit websted, når de søger ved hjælp af disse søgeord? Vil de være tilfredse med, hvad de finder? Vil denne trafik resultere i økonomiske belønninger eller andre organisatoriske mål? Hvis svaret på alle disse spørgsmål er et klart “ja”, da fortsæt …

Læs også:  Håndtering af Tags og kategorier i Wordpress

Søgen efter ordet/sætningen

Du skal skabe dig en forståelse for, hvilke websteder der allerede rangerer godt på “dine” søgeord. Disse websteder giver dig værdifuld indsigt i konkurrencen, og også hvor svært det vil være at rangerer godt på det/de givne søgeord. Er der mange AdWords annoncer over og ved siden af de organiske resultater, så er det typisk fordi, at at det pågældende søgeord er af høj værdi, hvilket kan betyde en dette søgeord/sætning er nøglen til direkte konvertering.

Hvis vi lige går tilbage til vores online skoforretning, som eksempel, ville det være fantastisk at rangerer nummer 1 på søgeordet “sko” – eller ville det?

Det er pragtfuldt at behandle søgeord, der har 5000 søgninger om dagen, men i virkeligheden udgør disse “populære” søgetermer faktisk mindre end 30% af søgninger på nettet. De resterende 70% ligger i, hvad der kaldes den “lange hale” af søgning, nok bedre kendt som “longtail” søgeord. Longtail søgeord indeholder hundredvis af unikke søgninger, der måtte blive gennemført et par gange på en given dag, men når de trækkes sammen, udgør de hovedparten af  den egentlige efterspørgsel der præger søgemaskinerne. Her kan du læse om 3 metoder til, hvordan du finder dine longtail keywords.

En anden lektie: En søgning marketingfolk har lært er, at longtail keywords ofte konverterer bedre fordi, at de fanger folk senere i købet/konverteringen. En person, der søger efter “sko” er nok ikke klar til et lave et egentlig køb, men nok bare på udkig. På den anden side, nogen der søger efter “billige converse allstar str 42” har praktisk talt allerede dankortet klar.

Læs også:  Håndtering af nyt, erstattende indhold

Værktøjskassen

Derudover er konkurrencen meget vigtig for, hvor “nemt” det bliver at rangerer højt. Brug din fornuft – det er virkelig et af de bedste råd jeg kan give. Du ved hvad der er efterspurgt, hvad der er populært, og hvad folk vil eje for enhver pris.

For at vide, hvilke søgeord du skal målrette, er det vigtigt ikke kun at forstå efterspørgslen på et givet ord eller en sætning, men også det arbejde der kræves for, at nå de sjove placeringer i SERPs. Hvis store brands optager de 10 første resultater, og du lige er startet ud på nettet, vil kampen for top 10 formegentlig blive op ad bakke, og det kan kræve års indsats. Det er derfor, at det er vigtigt at forstå søgeordenes vanskeligheder.

Lav Søgeordsanalysen rigtigt første gang
5 (100%) 6 votes

Læg en Kommentar