Googles udtryk ændres – ved forbrugerne egentlig, hvornår der er tale om betalte annoncer?

Det er ikke nogen hemmelighed, at Google (igen) har ændret det visuelle udtryk for, hvornår der er tale om betalte AdWords annoncer i søgeresultaterne. Og spørgsmålet er i virkeligheden, om det er til det bedre. Jeg kender ikke Googles tanker bag at ændre udtrykket, men må konstatere, ud fra egne overvejelser, at jeg ikke mener, det er til det bedre. Årsagen er, at det igen risikerer at ramme de små virksomheder, der med begrænsede markedsføringsbudgetter, har brug for en så præcis eksponering, som overhovedet muligt.

For at alle er med, skal vi lige have helt på plads, hvad jeg mener. Med ”visuelle udtryk” mener jeg det label, der indikerer, at der er tale om betalte annoncer og ikke organiske resultater, som du kan se på nedenstående billede:

Søgeresultat bondtofte og co

Delte meninger om baggrunden for det nye label

Inden Google lancerer nye tiltag, foretager de altid en række tests, så de kan være sikre på, at udfaldet bliver, som de ønsker det. Fair nok – vi gør det samme med A/B splittests, når det kommer til konverteringsoptimering og lignende. Det samme gjorde sig gældende med ovenstående annonce-label. Da jeg stødte på dette label første gang, var det endnu i test mode og jeg smed det derfor op i en af de mange Facebook grupper, hvor andre specialister er tilknyttet. Opslaget fik en ordlyd, der kunne tolkes på flere måder, men som nok gjorde det ret klart, at jeg ikke er tilhænger af Googles selverklærede objektive tilgang.

Opslaget så ud som følger:

Facebook opslag

Og et par af de første kommentarer var bl.a

Læs også:  10 råd til den perfekte Facebook annonce

Kommentar Joel Hyrland

Kommentar Jimmi Hove

Du kan læse hele tråden på Facebook her

Ikke at disse kommentarer er forkerte. Det er dog bare subjektive vurderinger, som min egen. Jeg finder det blot bekymrende, at der ikke lyttes mere til den ”almindelige” internetbruger – Den internetbruger, der rent faktisk ikke ved, at der er tale om betalte annoncer – den internetbruger der ikke ved, at hver eneste gang, de klikker på disse, må en annoncør op med læderet og betale ved kasse 1 – for tro mig – den internetbruger findes altså i bedste velgående.

Men hvad mener brugerne egentlig selv?            

Siden Google lancerede det nye label, har jeg fulgt lidt med rundt omkring på nette, for at se, hvad brugerne selv mener – både de erfarne og mindre erfarne brugere. For jeg var naturligvis nødt til at vide, om det kun var mig, der så en kæmpe forskel.

Selv siger Google følgende til Searchengineland.com om de nye labels (oversat):

”Tests af de nye annoncelabel indikerer ingen tegn på, at brugerne skulle have problemer med at skelne mellem betalte annoncer og organiske resultater” 

Men Google! Hvorfor så lave ændringerne!?

Googles udtalelse fortsætter:

”Det nye label er mere læseligt og gør vores resultatsider generelt nemmere at læse for brugerne, med en tydelig annoncemærkning.”

Barry Schwartz, CEO for RustyBrick, var angiveligt lige så interesseret i, at finde svaret blandt brugerne, og lavede derfor en meningsmåling på Twitter, som gav et ret interessant resultat:

Spørgsmålet i målingen gik på følgende. Why do you think Google changed the AdWords ad label?

Resultatet blev som følger:

  • 3% Bored, Wanted A Change
  • 46% Makes Ads Less Noticeable
  • 28% Makes Ads More Noticeable
  • 13% Unsure
Læs også:  Google AdWords og et lille tip

Barry Schwartz

Det tyder altså på, at brugernes tiltro til Google ikke er så fantastisk, som de selv går og tror. Ej heller tyder det på, at brugerne finder disse nye labels mere synlige. Jeg er stadig af den klare overbevisning, som flertallet af meningsmålingen tilsyneladende deler, at Googles ultimative argument for at ændre disse labels er, at det flere ganske enkelt klikker på dem, fordi de falder mere sammen med de øvrige resultater og dermed er mindre synlige.

Men hvad mener DU? Har Google gjort dette for pengenes skyld, for brugervenligheden, eller er det i virkeligheden bare en lille ubetydelig ændring, som vi marketers ligger for meget i?

Du kan, på nedenstående billede se, hvordan disse labels har udviklet sig over tid.

Googles udtryk ændres – ved forbrugerne egentlig, hvornår der er tale om betalte annoncer?
5 (100%) 14 votes

Læg en Kommentar