Google AdWords og et lille tip

Google Adwords er det system, Google har udviklet til, at hjælpe dig med at markedsføre dine produkter eller tjenester i Google’s søgemaskine. Dette sker ved brug af en indsatte tekstannonce, der vises, når folk søger efter sætninger relateret til dem, som du har valgt, at fu gerne til vises på. Det afhænger alt sammen af, hvordan du har sat din annonce op. Systemet er såkaldt PPC-system (Pay Per Click), hvilket betyder at du kan diktere, hvor din annonce vises, ved at byde på en række udtryk. Når du bruger Google AdWords betaler du kun det beløb, du har budt, hvis nogen klikker på din annonce, som følge af en websøgning – altså Pay Per Click.

Annoncerne tage form som en kort tekst annonce, der indeholder en titel/overskrift, to korte beskrivende linjer og et URL-link til et websted eller en bestemt webside.

Annoncerne vises i toppen og til højre for de organiske søgeresultater. Du kan også slå på, hvad placering på siden din annonce vises, gennem det beløb du byder. Groft sagt: Jo mere du byder på din annonce, desto højere kommer din annonce til at ligge i SERPs.

Forskning viser, at 87% af web-brugere ikke kigger længere end side 1 af søgemaskinens resultater. Derudover viser undersøgelser også, at annoncerne til højre ikke bruges nær så flittigt, som de annoncer der befinder sig øverst, altså over de organiske resultater.

Hvorfor bruge Google Adwords?

Der er en forskel mellem de typer af besøgende der lander på en hjemmeside: “browsing trafik” eller besøgende, der kan have fundet hjemmesiden i et organisk resultat, opfører sig anderledes end den trafik, der kommer direkte fra Google Adwords. Grunden til dette er enkel: trafik via organiske resultater er simpelthen ofte søgning efter information, hvor trafik via AdWords, åbenlyst viser brugeren, at det er en annonce og at denne “reklame” er målrettet direkte mod den søgende. Dette gælder uanset om det er et produkt eller en tjeneste. Derfor kan du med fordel bruge Google AdWords til at målrette og 100% præcisere dine annoncer.

Læs også:  Håndtering af Tags og kategorier i Wordpress

Det er rent faktisk så simpelt

Ja, du kan pitche det højeste bud for sætninger og få nogle gode positioner og masser trafik. Du kan oprette en Google AdWord konto og en kampagne i løbet af få minutter, men uden Google AdWord erfaring, Vil du nok finde det en smule svært i starten. Dette er ikke så godt, da der i AdWords ikke tolereres ret mange fejl af brugeren. og lander denne på en, for ham, skuffende side, falder det næste klik med garanti ikke på dit site. En anden problemstilling er, a brugeren hurtigt vil klikke væk fra dit site igen, og dermed har du tabt penge på dette klik, måske helt unødvendigt. Det er Google bestemmer, når det besluttes, hvem der får top placeringerne blandt de sponsorerede links/annoncer. Google kan sætte en række parametre op, det kunne eksempelvis være, hvor mange folk der klikker gennem hver annonce. Dette giver et billede af de mere effektive annoncer, og dermed relevante annoncer. Husk på: Google er altid mest interesseret i, at vise de mest relevante resultater, både organisk og gennem AdWords.

Et lille tip til, hvordan du kan vurderer værdien af et søgeord/sætning Du kan eventuelt købe en prøve kampagne på Google AdWords og / eller Bing AdCenter. Jeg vil dog klart anbefale dig, at starte med AdWords. Hvis dit websted ikke rangerer på søgeordet, kan du alligevel købe “test” trafik for at se, hvor godt det konverterer. I Google Adwords, vælg ” eksakt match” og peg trafikken til den relevante side på dit websted. Prøv så at spor indtryk og konverteringsfrekvens i løbet af mindst 2-300 klik.

Ved hjælp af de data, du har indsamlet i ovenstående, kan du fastlægge den nøjagtige værdi af hvert enkelt søgeord. For eksempel, hvis din annonce har genereret 5.000 visninger, hvoraf 100 besøgende er kommet til dit websted og 3 har konverteret til et samlet resultat På 1000 kroner, så er en enkelt besøgende for det pågældende søgeord  10 kroner værd, for din virksomhed. Disse 5.000 visninger på 24 timer kunne generere en klikfrekvens på mellem 18-36 % med en placering som nr. 1, hvilket ville betyde 900-1800 besøg om dagen, på 10 kroner hver, eller sagt på en anden måde: mellem 3,5 og 6,5 millioner kroner om året.

Læs også:  Brug hreflang til sprog og regionale webadresser
Google AdWords og et lille tip
5 (100%) 6 votes

Læg en Kommentar