Brug hreflang til sprog og regionale webadresser

Google bruger attributterne rel=”alternate” hreflang=”x” til at vise det korrekte sprog eller den rigtige regionale webadresse i søgeresultaterne.

Herunder er nogle eksempler på, hvornår brugen af rel=”alternate” hreflang=”x” bør bruges.

  • Du beholder det primære indhold på et enkelt sprog og oversætter kun skabelonen, f.eks. navigationen og sidefoden. Denne fremgangsmåde anvendes typisk på sider, der indeholder brugergenereret indhold, som f.eks. fora.
  • Dit indhold har mindre regionale variationer i ellers enslydende indhold på samme sprog. Du kan f.eks. have engelsksproget indhold, der er målrettet mod USA, Storbritannien og Irland.
  • Alt indholdet på websitet er helt oversat. Der kan f.eks. være både en tysk og en engelsk version af hver side.

Brug af sprogannoteringer

Lad os sige, at du har en side på engelsk. Siden ligger på www.engelsk-side.com og har en dansk udgave på da.engelsk-side.com. Nu har du 3 muligheder for at angive overfor Google, at der findes en dansk version af det engelske site:

  • HTML Header: Tilføj et link i headeren i afsnittet, der starter med <head> på www.engelsk-side.com, der peger på den danske version af websitet. Linket skal se ud på følgende måde: <link rel=”alternate” hreflang=”da” href=”http://da.engelsk-side.com/” />
  • HTTP header: Hvis du på sitet har publiceret andet end HTML, som f.eks. PDF, har du mulighed for at bruge HTTP headeren til at angive en anden sprogversion af websitet. Her skrives linket på en lidt anden måde: <http://da.engelsk-side.com/>; rel=”alternate”; hreflang=”da”
  • Flere hreflang-værdier: Du kan, hvis nødvendigt angive flere hreflang-værdier i HTTP-headeren ved at adskille værdierne med komma. Lad os antage at side både er på tysk og dansk, ud over den primære, engelske version. Det gør du på følgende måde:
Læs også:  Håndtering af Tags og kategorier i Wordpress

<http://da.engelsk-side.com/>; rel=”alternate”; hreflang=”da”,<http://de.engelsk-side.com/>; rel=”alternate”; hreflang=”de”

Vigtigt: Hvis der findes flere sprogversioner af en webadresse, er det vigtigt at hver af disse linker til at sprogversioner – dette skal være inklusive det anvendte sprog. Hvis dit website, som beskrevet ovenfor har indhold på engelsk, dansk og tysk skal den tyske version indeholde et rel=”alternate” hreflang=”x”-link for sig selv, samt links til de andre versioner (den danske og den engelske). Det samme gør sig gældende for den danske og den engelske version.

Flere alternative webadresser målrettet mod brugere med samme sprog

Som du sikkert ved, findes der ofte flere versioner af samme sprog. F.eks. engelsk. Her findes der irsk-engelsk, canadisk-engelsk, australsk-engelsk. Hvis du ønsker at disse versioner skal vises til folk, der søger fra det respektive land, MEN at brugere, der søger fra Storbritannien, skal se den generiske version (en), og dermed startsiden for dit website, skal du opsætte det på følgende måde, ved hjælp af HTML link-tags:

<link rel=”alternate” href=”http://engelsk-side.com/en-ie” hreflang=”en-ie” />
<link rel=”alternate” href=”http://engelsk-side.com/en-ca” hreflang=”en-ca” />
<link rel=”alternate” href=”http://engelsk-side.com/en-au” hreflang=”en-au” />
<link rel=”alternate” href=”http://engelsk-side.com/en” hreflang=”en” />

Jeg håber indlægget her giver mening for dig, og kan hjælpe dig med at implementere sprogvariationer korrekt. Tøv endelig ikke med at kontakte mig, hvis du har brug for hjælp.

Brug hreflang til sprog og regionale webadresser
5 (100%) 6 votes

Læg en Kommentar