5 måder at få flere links på

Hver dag kommer der enorme mængder af indhold online. Mere end 90 procent af alt data der nogensinde er skabt, er sket i løbet af de sidste par år, men en masse mennesker synes at mene, at de skal skabe nyt indhold hele tiden – gennem forskning, og gennem blogindlæg. Folk er vilde med, at dele deres viden gennem værdimæssigt indhold. Lige præcis godt indhold kan være essentielt, når vi snakker om at få flere links, mere trafik og mere eksponering – mange elsker at dele indhold, der giver værdi for den enkelte læser. Nå, lad os se på de 5 tips til, hvordan du får flere links.

1..Målgruppe

Når det kommer til at skabe indhold eller fremme det godt, er du nødt til, at starte med at forstå din målgruppe. Opret personas der forbinder dig med de mennesker, som du ønsker at nå med dit indhold. Så kan du hurtigt skabe dig et overblik over, hvordan de vil interagere med det. Du bør se på disse enkle faktorer:

  • Hvem de er (alder, interesser, køn, evt bestemt landsdel)
  • Deres mål mål dit indhold (hvad vil/kan de bruge dit indhold til)
  • Hvordan de interagerer med indhold (følg med i, hvordan de deler/bruger det indhold, som du har skabt)
  • Hvorfor dit indhold vil hjælpe dem (Konkluder hvad dit indhold kan/har hjulpet dem med)
  • Planlæg din strategi (nu kan du præcisere, og målrette dit indhold 100%)

Noget som jeg finder ganske foruroligende er, at en masse virksomheder gerne vil  bruge i omegnen af 100.000 kroner på udvikling af indhold og research, men kun afsætter yderligere 15 procent til at fremme/optimere det.

Tænk over, som virksomhed, at folk  hver dag bliver bombarderet med flere og flere oplysninger – over 400 millioner tweets bliver sendt, 150 milliarder e-mails, og milliarder af Facebook-opdateringer. Hvad jeg vil sige med det er, at det er helt igennem essentielt, at du skubber dit indhold ud – folk sidder klar til at modtage det.

  • Du skal tildele en lige (hvis ikke større) mængde af budgettet til at fremme dit indhold.
  • Ved udviklingen af din indholdstrategi, bør du tænke over fordele og ulemper ved diverse medier. Skal du købe medieplads, eje den selv, eller skal du skabe indhold, der er så godt, at man ikke kan komme uden om, at henvise til det – både med sociale delinger og via links
Læs også:  Håndtering af nyt, erstattende indhold

2..Indflydelsesrige Outreach

Outreach er en af de mest anerkendte, og i mine øjne bedste måder, at skabe links på. At række ud til folk i håbet om, at de fra deres indhold, vil linke ind til noget, som du har skabt, giver dig de stærkeste og mest naturlige links – links som ingen andre bare lige kan efterligne.

Problemet med denne måde at få links på er, at den danske mentalitet med, at ingen ting er gratis, skinner voldsomt igennem. Derfor bliver du nød til, at komme med noget værdi til dem, dette kan du gøre på flere måder:

  • Skab noget indhold, som de kan bruge på deres site, og som giver deres læsere værdi. Giv det til dem!
  • Tjek deres site igennem for broken links, altså links der ikke virker, eller peger på indhold, som ikke længere findes. Her kan du så genskabe dette indhold, og tilbyde dem, at de kan linke til dit i stedet.
  • Lidt som punket lige over. Find noget indhold som deres site linker til. Men nu laver du bare noget som er endnu bedre, og endnu mere værdifuldt, end det som de i forvejen linker til. Forklar til dem, at dit indhold giver deres læsere mere værdi, og deres site mere troværdighed, da de nu linker til meget bedre indhold.
  • Du kan også tilbyde dem et helt reelt linkbytte. Du giver dem et link fra en af dine sider, men modtager et unikt link tilbage, som er langt bedre end det, som de modtager.
  • Giv dem værdi gennem grafik. Vil du eksempelvis gerne have et link fra et børnetøjsite, kan du tjekke op på, om de har en str. guide på deres side. Har de ikke det, kan du udforme en lækker infografik om emnet, og tilbyde den til dem. Husk at sætte dit link ind i embed-koden, eller bed dem om at linke til dig.

Den bedste måde at komme i kontakt med personerne bag de sider, som du ønsker links fra, er ved at ringe dem op. Mails fungerer også, men her støder vi ofte ind i det problem med, at tekst let kan misforstås, og ikke giver de samme udtryk som en samtale gør, gennem toneleje og personlighed.

Ofte kommer linket helt af sig selv, hvis du stiller værdi til rådighed. Folk vil meget gerne linke til den, der har skabt dette fantastiske stykke indhold.

Læs også:  Customer Journey: DU er rejseguiden!

3..Søg de sociale profiler

Når du opretter et godt stykke indhold, kan være en god idé at kontakte eksperter, i løbet af  processen, for at få noget feedback på det indhold, som du er ved at skabe. Hvis folk føler sig tiltrukket i dit indhold, vil de være mere end sandsynligt glad for at dele det, når det bliver udgivet. Ofte bringer dette scenarie også gode naturlige links med sig, og det er lige præcis det, som vi gerne vil have.

Indflydelsesrige mennesker er ofte travle mennesker, så sørg for, at de kender dig. Dette kan du gøre ved, at opbygge et forhold til dem på sociale medier eller ved at kommenterer på deres blog. Når det kommer til at bede dem om at dele dit indhold med deres publikum, så sørg for at din samtale med dem, er kort og kontant, så de ved præcis hvad det drejer sig om. Ofte er folk ret tilbøjelige til at tro, at der er tale om ren og skær reklame, og de vil derfor hurtigt, blive skeptiske over for situationen.

Der er mange fantastiske mennesker, som vil være glade for at hjælpe med, at dele dit indhold med deres publikum. Du vil være i stand til at identificere dem da de let kommer til at dele masser af forskelligt indhold på de sociale medier.

social autoritet

Det er almindeligt , at disse mennesker også vil skrive ugentlige eller månedlige posts, med det bedste indhold, de har fundet for nylig. Du kan ofte finde disse postede artikler ved, at udføre et par avancerede søgninger i Google. Som før sagt er det en god ide at du starter ud med, at lære disse mennesker at kende. Dette gør du ved at kommentere på deres indhold, deres blog og deres delinger på de sociale medier, inden du beder dem om at linke til dit.

4..Link Reklamation

Når støvet har lagt sig lidt, er det tid til at tjekke op på det arbejde, som du har gjort dig, igennem det sidste lange stykke tid. Det er ikke ualmindeligt, at folk ikke har linket korrekt, eller ikke linket overhovedet, når de har nævnt dig eller dit indhold. Dette skal du have rettet op på.

Læs også:  10 råd til den perfekte Facebook annonce

Du tænker måske, at det virker uoverskueligt, for hvordan skal du kunne tjekke alt det indhold igennem. Men det er faktisk lettere gjort en sagt. Det indhold som du jagter, har allerede indvilliget i, at linke til dig, eller i hvert fald at nævne dig. Det er bare et spørsmål om, at gribe knoglen, eller tasterne, og gøre dem opmærksom på problemet.

Du kan ret let spore dette indhold, og dermed gøre det hele meget lettere. Du kan bruge en gratis tjeneste som Google Alerts, men betalte tjenester såsom Talk Walker eller Mention er langt mere pålidelige og returnerer resultater meget hurtigt.

Brug disse værktøjer til at overvåge omtaler af dit brand eller, dit indhold, og følg op på dem der er nævnt dig, ved at takke dem og tilbyde at besvare eventuelle uafklarede spørgsmål – herefter kan du så spørge, om de ville være så venlige kvittere med et link.

Hvis du bruger grafik som en del af dit indhold, så tilføj dem til en tjeneste, der advarer dig, når dine billeder bliver integreret på en hjemmeside. Du kan også vælge, at lave en billedesøgning på Google, ved at trække billedet ind i søgerammen. Det er en god idé at følge op på dette ved at kontakte personerne bag, og bede dem om at at linke til den oprindelige kilde til billedet, altså din side.

5..Genbrug dit indhold

For at maksimere rækkevidden og det potentielle antal af links, du kan få for et stykke godt indhold, bør du overveje at udgive det i forskellige formater, for at øge rækkevidden.

Tænk forskellige former og medier. Hvis du har oprettet en stor animeret infografik  kan du genbruge den til enten en SlideShare præsentation eller YouTube video ganske nemt. Begge disse medietyper kan indlejres på andre hjemmesider, som du derefter kan følge op på, og bede om et link, da du er den oprindelige kilde til billedet eller grafikken.

Alternativt, hvis du giver et webinar eller video-præsentation, kan du transskribere det og bruge det på din blog.

Folk foretrækker at forbruge indhold på forskellige måder, og en dybtegående forståelse, kan åbne op for forskellige muligheder for dit indhold, hvilket kan være guld værd.

5 måder at få flere links på
5 (100%) 5 votes

Læg en Kommentar