10 råd til den perfekte Facebook annonce

I denne guide, vil jeg tage dig gennem 10 af de vigtigste råd for virksomheder, når det gælder annoncering på Facebook. Det er råd, der tager udgangspunkt i, hvordan Facebook annoncer overordnet fungerer – noget du bør huske på, når du opretter dine annoncer. Nogle råd vil beskrive øjeblikkelige handlinger, du kan tage til dig, mens andre er mere overordnede. Alle disse råd kan hjælpe dig med at forbedre din generelle Facebook annoncering markant. Jeg håber du kan bruge det.

Brug for hjælpe til Facebook Annoncering? Klik her!

1..Brug ikke Facebook, hvis du leder efter direkte salg 

Hvis du er kommet til Facebook efter øjeblikkelige salg, er du kommet til det forkerte sted. Facebook giver virksomheder mulighed for, at nå deres målgruppe, men kun en lille procentdel af brugerne er klar til at købe, mens langt størstedelen lader sig inspirere, for senere at gøre deres indkøb.

Heldigvis har du mulighed for at opbygge et vedvarende forhold til din kunde, og det er her, Facebook gør mest nytte: Nemlig til at bygge relationer. Forståelse for, at disse brugere ikke er klar til at købe, er nøglen til succes på Facebook.

2.. Skab en større mængde af annoncer

På Google vil annoncørerne som oftest oprette en annonce, der er målrettet hver person i et enkelt land, for derefter at splitteste to annonce-versioner mod hinanden. På Facebook vil denne model ikke gøre andet end at koste dig penge. En Facebook-annonce, der er målrettet et helt land, uden yderligere målretning, vil ikke gøre andet, end at du får en masse kliks og spilder en masse penge.

Facebook giver 11 målretnings-faktorer, som du kan anvende til dine annoncer. Nedenfor er en oversigt over hver af disse faktorer :

  • Placering – Facebook giver annoncører mulighed for, at målrette efter land, by -og storbyområder. Alle annoncer skal have en placering valgt. Det bør være ret ligetil, hvilke sted du gerne vil vælge.
  • Alder – Alder er den næste ting. De fleste virksomheder  har en veldefineret klarhed over, hvem deres målgruppe er, og dermed hvilken alder de har.
  • Fødselsdag – Dette er en af Facebooks nyeste målretnings-filtre. Og det er nu langt fra den vigtigste. Jeg forstår ikke helt, hvorfor de mener, at denne er relevant. Ikke desto mindre, kan du, med dette filter,  periode-målrette produkter op til folks fødselsdage.
  • Køn – Med dette filter kan du kønsbestemme dine annoncer retning.  Et super filter synes jeg, der kan “spare” dig for en del unødvendige kliks.
  • Nøgleord – Nu bliver det interessant! Ligesom med AdWords, kan du med Facebook, udvælge de relevante søgeord, der beskriver dine varer. Men pas godt på – Søgeord er baseret på en brugers profil oplysninger, herunder aktiviteter, Favorit bøger, tv-shows, film og meget mere. Jeg tror personligt også, at stillingsbetegnelser er inkluderet i dette område. Du skal derfor bruge godt med tid og research på, at brainstorme efter effektive søgeord. Kig på hvilke typer af produkter dine potentielle kunder kan lide, Hvad deres job position er – bruger du tid på dette område, vil du med garanti blive belønnet.
  • Uddannelse – Du kan målrette dine annoncer, baseret på  niveau af uddannelse. Men du kan også bruge denne funktion til, at målrette annoncer, baseret på de skoler, som folk har gået på. Ønsker du at annoncere om et stort event, eller reunion fest, så er dette et fremragende filter.
  • Arbejdspladser – Dette er en anden god indgangsvinkel. Ofte vil du kende de virksomheder, som personer i din målgruppe arbejder hos. Men søger du efter, at få nye kunder, eller at udbrede kendskabet til din virksomhed inden for specifikke organisationer, kan dette filter være uvurderligt.
  • Parforhold – ønsker du at målrette mod personer der er forlovet, og dermed skal giftes, så er dette et fantastisk værktøj til formålet. Har du eksempelvis en restaurant, eller lejer du selskabslokaler ud, ønsker du højst sandsynligt at gå efter disse mennesker. Mens dette filter kan være nyttigt, er du også nødt til at huske på, at ved at vælge en et bestemt civilstatus, vil fjerne alle brugere, der ikke har valgt deres.
  • Interesseret i – Efter min mening den mest mærkværdige profil-opdatering, som man bliver bedt om at tilføje, og dermed også en totalt ligegyldig ting, når vi taler annoncering. Jeg springer altid dette felt over.
  • Sprog – Det siger sig selv; Hvis din annonce er på engelsk eller dansk, men brugeren taler kinesisk, er det nok ikke en god ide at vise annoncer til dem….
  • Forbindelser – Forbindelses filtret, er et af de nyeste tiltag fra Facebook. Det giver dig mulighed for at inkludere og ekskludere brugere baseret på sider, begivenheder og applikationer, som brugerne har tilsluttet sig, og som du tilfældigvis er administrator af. Hvis du har oprettet en side og ikke ønsker at dine annoncer skal vise til folk, der allerede har tilsluttet sig, er dette et fantastisk filter til, at undgå dubletter, og unødvendige klik.
Læs også:  Lav Søgeordsanalysen rigtigt første gang

3..Bliv venner, før du sælger

Facebook handler om markedsføring, ikke direkte salg (som jeg beskrev i det første råd). Det betyder, at det er mere vigtigt at opbygge et forhold til potentielle kunder eller en eksisterende kunde snarere end at lukke et salg med det samme. Dette kommer dog mest til udtryk gennem Facebook-annoncer for sider og begivenheder.

Gennem disse reklamer, kan brugerne blive “fan” eller RSVP til en begivenhed direkte fra en annonce. På det tidspunkt, har du mulighed for at interagere direkte med dem, og opbygge et forhold til den enkelte. Hvis du havde stillet en bruger videre til din hjemmeside, ville du have været tvunget til, at få dem ind i direkte salgsøjemed. Oddsene for at få en bruger til at udfylde en formular eller foretage et køb, med det samme, er langt mindre end at få dem til at blive en fan af en side eller RSVP til en begivenhed.

Ud over at have en øget rækkevidde, er du nu også i stand til at nå ud til de små enkeltpersoner, hvis du ønsker det. For eksempel hvis nogen tilmelder sig din begivenhed, men du ikke ved hvem de er, kan du sende dem en besked, byde dem velkommen til begivenheden og spørger om mere information. Denne form for forholdsopbygning bruges til at opbygge et kartotek af kernekunder – hvilket er essensen i Facebook marketing.

4. . Forstå dit marked

For at blive en effektiv Facebook annoncør, har du brug for effektivt, at have defineret dit marked. Dette vil hjælpe dig til at drage fordel af de 11 faktorer/filtre, som Facebook tilbyder i øjeblikket. Som hjælp til at definere dit marked, kan du gennemgå segmenterings processen. Dette indebærer at du definerer behovet, som din virksomheds tilfredsstiller, og derefter mere grundigt definerer, hvem dine kunder er. Når du har gjort det, vil du være meget mere effektiv i målretningen af de 11 faktorer/filtre, og dermed dine Facebook annoncer.

5. . Sæt et mål med dine Facebook annoncer

Det er ekstremt nemt at bruge en masse penge på, at eksperimenterer med Facebook annoncer. Jeg kender et utal af mennesker der planløst bruger tusindvis af kroner på Facebook annoncer, og som ikke, helt konkret, kan pege på, hvad de har fået for pengene. Hvis du sætter et budget på en kampagne til 100 kroner om dagen, skal du forinden have gjort op med dig selv, hvad du forventer at få igen.

Ja, vi ønsker alle “hurtige” kunder, men husk nu på, at  Facebook marketing ikke handler om øjeblikkelig salg. Med det i mente kommer der nedenfor to former for praksis, der er gode at huske på, Når du opsætter mål for dine Facebook annoncer.

Læs også:  Håndtering af Tags og kategorier i Wordpress

Tænk langsigtet

Med hensyn til salg, vil payoff være længere nede på listen, så forbered dig på, at bruge uger, hvis ikke måneder på, at opbygge dine annoncer. Pas på med at blæse hele dit budget af på en dag. Du må ikke tro, at en uges kampagne er nok til at bringe dig rigdom – en langsigtet investering i dine annoncer kan producere mærkbare resultater.

Det du skal gøre er, at lave fornuftige budgetter som du rent økonomisk kan håndtere. Spred dit budget ud over en valgfri periode (eksempelvis en uge) og sørg for, at du ligevægtigt bliver repræsenteret på Facebook. Dette medfører at dine potentielle kunder får dig printet ind på nethinden, og på den længere bane vil vende tilbage til dig, i købs øjemed.

Analyser på Konverteringer, kliks, kommentarer, og likes

Som jeg allerede har sagt ret mange gange, vil langt de fleste brugere ikke foretage et køb med det samme. Det vil sige, at det du skal sørge for er, at de i det mindste er engageret. Har du været på første date med en person som du kan lide, venter du ikke to uger med at ringe tilbage, hvis du ønsker at se vedkommende igen. Det samme gælder for dine potentielle kunder. Opfølgning med dem, bør derfor ske ofte, og konsekvent.

6. . Overvåg din ydeevne og juster dine annoncer

Nu hvor du har defineret dine mål, er det tid til at spore, om du har opnået dem. Under hver af dine Facebook kampagner, bør du spore, hvor godt den enkelte annonce er udført. Er du på vej til at nå de mål, du har sat? Opnår dine annoncer en acceptabel CTR?

Facebook giver annoncørerne en række sporingsværktøjer, herunder deres grundlæggende annonce -håndteringsområde, samt mulighed for at downloade data, om hver enkelt kampagne, du kører. Hvis du går til området “annoncerapporter” kan du downloade tre typer af rapporter til at spore, hvordan dine kampagner og annoncer klarer: Annonce ydeevne, den demografiske udvikling, profilmæssig udvikling.

De primære ting du bør spore er: kliks, Click-through rate ( CTR), handlinger, action rate, og CPC. Hver af disse variabler vil variere afhængigt af, hvilken type kampagne du kører. I teorien er det sådan, at jo mere målrettet din annonce er, jo højere klikfrekvens, bør du have. Derudover er det vigtigt at huske på, at din klikfrekvens vil gå ned over tid. Dette skyldes at hele din målgruppe nu har set din annonce, og besluttet hvorvidt de ønsker at reagere.

7. . Test Landingssider VS Facebooksider

I traditionel online-annoncering, bliver den enkelte bruger dirigeret til en landingsside, hvorfra de kan bliver bedt om at udfylde en formular, med oplysniger. Disse oplysninger bliver derefter typisk brugt til at sende dem markedsførings materiale. På Facebook, ønsker du at opbygge relationer, men hvis de relationer du er ved at opbygge ikke genererer nogen indtægt, kan du gøre det, at du tilføjer nogle specifikke destinationssider/landingssider til din reklame-strategi.

Bare fordi, at brugeren ikke foretager et køb, må du aldrig undervurderer relationer – disse personer kan, helt gratis, blive fortalere for din virksomhed/brand, hvilket i sidste ende vil trække nye kunder til. For mindre virksomheder vil det, at investere i brand-fortalere, ofte betragtes som en bekostelig affære, hvilket er grunden til, at der også skal investeres i direkte salg.

8. . Splittest dine annoncer demografisk

En annoncør fortalte mig engang, at kvinder har tendens til at reagere positivt på farverige annoncer. Jeg tvivler dog på, at det er konsistent for alle kvinder – det skal dog nok være sandt for en stor del af dem. Den eneste måde at finde ud af, om det er sandt, er ved at splitteste forskellige annoncer demografisk. Her kommer et lille eksempel, der kan illustrerer, hvad jeg mener.

Læs også:  Gensidig linkbytte

Lad os sige, at du har oprettet en annonce, der er målrettet mod direktører på Sjælland. Du kan oprette to annoncer og sammenligne hvilken version af annoncen, der giver det bedste udfald. Et udfald kunne være, at der viste sig en tendens til, at direktører i nordsjælland reagerede bedre på ordet “indflydelse”, end på ordet “magt”. Og det omvendte viste sig at være tilfældet i vestsjælland (bare et eksempel)

Som du indsnævre din målretning, kan du begynde at justere dine annoncer endnu mere. For eksempel, som et andet trin kan du nu oprette separate annoncer for direktører i vestsjælland og direktører i nordsjælland. Hvert skridt på vejen bør du bruge til at forfine dine annoncer – gør det ved at indarbejde nogle af de erfaringerne, du har gjort dig fra de foregående trin.

9. . Kreative annoncetekst

Overskriften på din annonce, er den ufravigeligt vigtigste del. Konvertering handler primært om to ting: Din annoncetekst og dit valg af landingsside. Hvis din annonce ikke giver “call to action”, er der stor risiko for, at brugeren ikke vil reagere. Facebook annoncer, for sider og begivenheder, er eksempler på call to action (Like min side – deltag i denne begivenhed). Hvis du tilbyder brugeren noget for at klikke, er det en markant større sandsynlighed for, at de gør det.

Den bedste måde at afgøre om der er tale om en effektiv annoncetekst på, er ved at tage et kig på eksisterende sites rundt omkring på nettet, og lade sig inspirere. Hvilke annoncer ser du ofte, og hvordan reagerer du selv på disse?

Den bedste måde at forbedre din annoncering på, er ved at kigge på andre annoncer. Annoncører giver dig masser af gratis information. Mens en tekstforfatter kan hjælpe med at skrive effektive overskrifter, bør du selv se på, hvordan du kan strukturere dine landingssider – du finder den bedste inspiration, fra andre annoncer. Du kan også tjekke diverse tidsskrifter og bøger igennem, for at se, hvilke overskrifter der her bliver brugt, hvis du selv ønsker at stå for denne del.

10. . Du kan ikke dække hele “banen”

I råd nr. 8 skitserede jeg, hvordan du målretter og finpudser dine annoncer. Mens øget målretning kan øge CTR, kan det at bestemme, hvordan man mest effektivt målretter sig mod sub-segmenter være dyrt, både i tid og i penge. Derfor bør du klart udnytte Facebooks 11 filtre/faktorer til at få din virksomhedsnavn frem, samt at bygge relationer.

Alt i markedsføring er en balance, og den sidste ting du ønsker er, at bruge al din tid på at øge annonce relevans, for derefter at indse, at du har forsømt dem, der rent faktisk klikker på dine annoncer. Brug tid på at spore din annonce effektivitet, men sørg også for, at du bruger tid på opfølgning af alle de mennesker, der reagerer på dine annoncer.

Konklusion

Forbedring af din Facebook annoncering er noget der tager tid og tålmodighed. På Facebook handler markedsføring om relationer, ikke umiddelbare salg, så sæt dine budgetter og annonce-kampagner med det i tankerne. Facebook annoncering er stadig et relativt nyt tilbud, og mange marketingfolk er lige begyndt at forstå, hvordan man bruger disse reklamer mest effektivt. Med disse 10 indledende råd, bør alle have et godt udgangspunkt.

Er du endnu i tvivl om, hvordan du griber det an, skal du ikke tøve med at kontakte mig. Jeg vil meget gerne tage en snak med dig, helt uforpligtende. Du kan kontakte mig her, eller også kan du kontakte mig på Facebook 😉

10 råd til den perfekte Facebook annonce
4.97 (99.41%) 102 votes

3 Comments

  1. Peter maj 11, 2015
  2. Luciano Bellacci juni 17, 2015
  3. Jan Sørensen december 8, 2016

Læg en Kommentar