Google AdWords

AdWords og Analytics certificeret

  Google analytics badge       Adwordscertificeret

Google AdWords er, som de fleste bekendt, Google’s online annonceringsprogram, og deres ubetingede største indtægtskilde overhovedet. Google AdWords tillader næsten alle virksomheder, at annoncere online, via Google’s søgemaskine, gennem Google’s netværk af søgepartnere eller ved hjælp af displaynetværket, som omfatter et væld af sider. Disse omtales ofte som Google partnersites.

Inden du går i gang med AdWords annoncering, er der flere ting, som du bør vide og sætte dig ind i. Vælger du AdWords er det måske fordi, at din organiske placeringer ikke er gode nok og dermed kan AdWords være dig behjælpelig, både som enestående markedsføring, men også som hjælp til at blive fundet, imens du sideløbende arbejder på den organiske del, altså SEO.

Selv er jeg dybt betaget af Google AdWords; der er så mange facetter og muligheder, som gør, at du kan skabe unikke resultater, der trods annonceringskroner, giver et klækkeligt afkast.

Brug for hjælp til Google AdWords? – Kontakt mig her!

Er du ikke overbevist om, at Google AdWords kan skabe gode resultater for dig og din virksomhed, så læs med her – for det kan det!

Som nævnt er Google AdWords en måde hvorpå du kan annoncere i Google’s søgemaskine. Når du annoncerer her, betaler du per klik, også kaldet PPC (Pay Per Click). Det vil altså sige, at det først er når en bruger klikker på din annonce, at du skal betale en beløb til Google. Det beløb du skal betale er afgjort af rigtig mange faktorer, men mest af alt, din branche.

Godt. Lad os komme i gang med at gennemgå det mange, spændende facetter, som Google AdWords tilbyder.

Google AdWords search

Med Google search har du muligheden for, at annoncere i Google’s søgemaskine og via Google’s søgepartnere (hvis du vælger det) Jeg vil gennemgå, hvad søgepartnere dækker over, længere nede i artiklen.

Search annoncering i Google er velnok det, som langt de fleste kender bedst. Det består af kampagner, som du selv opbygger og kommer til udtryk i Søgemaskinen, på følgende måde:

Her er det en tilfældig søgning på ordet “advokat”. Dette er et typsik billede af Google search, på ord hvor der er stor konkurrence. Der vil typsik være 3 annoncer i toppen og 10 ude i siden. Alle disse er altså oprettet via Google AdWords, hvor der betales pr klik (PPC).

Bemærk også, hvordan ordet “advokat” er fremhævet i annonceteksterne. En af flere grunde til, at man altid bør nævne sine søgeord heri.

Adwords search

Ovenstående billede er dog ikke længere en korrekt visning af Google AdWords. Efter Google, sidst i februar 2016, valgte at fjerne alle annoncer i højre side af søgeresultatsiderne. Det betyder, at der nu kun er annoncer i toppen, samt under de organiske resultater. Dog vil der på mange søgninger være 4 top-annoncer, som er et nyt tiltag fra Google, som en slags kompensation for, at de har fjernet annoncerne i højre side. Efter denne opdatering ser den samme søgning således ud, hvis vi foretager den i dag.

Skærmbillede 2016-03-21 19.18.00

Google Display

En anden måde at annoncere på, via Google, ar ved at benytte sig af Google displayannoncering. Denne metode tillader dig, som virksomhed, at bringe budskaber via billeder, men også via tekst – både i dine bannere, men også via tekstannoncer. Men hov, var det ikke kun med search, at man kunne annoncere med tekst? Nej, har du af den ene eller den anden årsag ikke mulighed for at bruge bannere i din displayannoncering, kan du altså sagtens benytte dig af tekstannoncer.

Med display annoncering kan du nå ud til ekstremt mange brugere, faktisk så mange, at flere virksomheder bruger displayannoncering som ren og skær brandingkanal. Det kan også være fint nok. Problemet med det er bare, at branding er enormt svært at måle på, men bestemt ikke umuligt.

Displayannoncering foregår som nævnt via bannere. Igen oprettes der kampagner via Google interface, og i disse kampagner opretter du så dine bannerannoncer, med de budskaber som du ønsker.

Google displayannoncering kommer til udtryk på denne måde:

Her er et billede fra TVguide.dk, som er et af de Google partnersites, som har rigtig meget annonceplads. Her er et eksempel på 2 annoncer, som kommer fra Google displayannoncering – en fra Quint.dk og en fra Coolshop.dk

adwords display

Google Remarketing

En anden form for displayannoncering er remarketing. Remarketing er en måde hvorpå du kan vise dine bannerannoncer til brugere, som allerede har besøgt dit site. Det foregår altså via cookies, som typisk varer 30 dage.

Remarketing oprettes på samme måde som displayannoncering, men tager udgangspunkt i brugeren i stedet for i displaynetværket generelt. Når brugeren, som allerede har besøgt dit site, besøger et Google partnersite, kan der opstå et match og der er dermed chance for, at dit banner bliver vist for denne bruger.

Lad os tage et eksempel på det.

Jeg var for et par dage siden inde på bodylab for at finde noget proteinpulver. Nu, ca 3 dage senere, bliver jeg altså præsenteret for deres banner, her på TVguide.dk

Google remarketing

Google Shopping

Endnu en måde at markedføre sine produkter på, via Google. Google shopping er det nyeste led i Googles annonceringsprogram, og det er et super smart træk, de har lavet her.

Med Google shopping har du muligheden for at få de produktbilleder vist ude i højre side af søgeresultaterne, i Googles søgemaskine. (i toppen, hvis du søger på mobile enheder).

Det foregår sådan, at du oprettet en Google shopping kampagne i Google interface, og lader dem behandle dit produktfeed. Dette forgår via Google Merchant Center. Når dette er på plads, har du nu den mulighed, at de flotte produktbilleder, som du har brugt så mange penge på, bliver vist i søgeresultaterne – sådan her!

Her ser vi en søgning på “iPhone”. I den sorte boks, som jeg har markeret, kan vi se de Google shopping resultater, som Google har valgt at vise os. Her er Cdon.dk, Elgiganten.dk og Phonetrader.dk repræsenteret.

Google shopping

Google Videoannoncering

Først og fremmest skal vi lige have på plads, at videannoncering foregår på YouTube. Derudover må man sige at det vel nok er den annonceringsmulighed, der skiller sig mest ud. Med Google Videoannoncering har virksomheder mulighed for at annoncere med, ja, video. Men heller ikke i denne omgang slipper du for, at skulle tage nogle valg. Der er nemlig flere måder at annoncere på, når det kommer til Google videannoncering. Dem vil jeg gennemgå herunder, så hæng nu på!

In-Display

In-Display er altså videoannonceringens svar på den almindelig search annoncering. In-display er altså de videoer, du støder på, når du ser annoncer øverst i søgeresultaterne på YouTube, de annoncer der vises ved siden af en video, når du afspiller den og promoverede videoer på forsiden af YouTube.

Herunder ses et eksempel på in-display videannoncering.

in-display video

In-Stream

Det næste vi tager fat på er In-Stream annoncering. Her er der tale om videoer der optræder før den video, som du egentlig gerne vil se – Du kender helt sikkert disse videoer, det er dem som kan skippes efter 5 sekunder. Denne metode er samtidig den hyppigst anvendte inden for Videannoncering. Årsagen til det ligger bl.a i at men kan få en hel masse gratis branding ud af det. Det kan man fordi, at man ganske enkelt ikke betaler noget, hvis brugeren vælger at skippe videoen. Derfor: Sørg altid for at have jeres logo med som det første. Men hvornår betaler man så, tænker du nok. Det gør du først efter 30 sekunder, eller når videoen er slut, hvis den altså tager kortere tid end de 30 sekunder.

Herunder ses et eksempel på en sådan video.

Skærmbillede 2015-04-15 kl. 14.00.51

Men hvad så med de videoer, jeg ikke kan skippe?

Det er noget lidt andet. Disse videoer er det som man kalder reservationskøb. Her reservere man altså al reklametiden, inden den tiltænkte video bliver vist. Og her er et eksempel på sådan en:

Skærmbillede 2015-04-15 kl. 14.00.21

Sidst men bestemt ikke mindst er der lige en lille finesse, som Google har reserveret til dig, der ikke lige ved hvad du skal bruge de 150.000 kroner til, der står på kontoen – Du skal da bruge dem på et Masthead reservationskøb!

Dette Masthead er altså et mega banner i toppen af startsiden på YouTube, som du reservere et helt døgn. Her har du mulighed for at få vist en lækker dynamisk grafik eller en video. Dette køb foregår kun på landebasis, så køber du det i Danmark er det altså kun på den danske version af YouTube, det bliver vist.

Skærmbillede 2015-04-15 kl. 14.06.29

Jeg håber meget at dette har givet dig et indblik i, hvad Google AdWords egentlig er for noget og hvilke resultater det kan føre med sig. Har du nogle spørgsmål er du mere en velkommen til kontakte mig.

Vil du have flere salg? Kontakt mig og få et uforpligtende tilbud på Google AdWords

Ring og få en snak på 21 69 27 10 eller brug kontaktformularen nedenfor

poster
00:00
--
/
--

 

 

 

Kontaktformular

Ring og få en snak på 21 69 27 10 eller brug kontaktformularen nedenfor